dag verslag 9 - Reisverslag uit Elsfleth, Duitsland van Bob Dongen - WaarBenJij.nu dag verslag 9 - Reisverslag uit Elsfleth, Duitsland van Bob Dongen - WaarBenJij.nu

dag verslag 9

Door: Bob van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Bob

23 September 2017 | Duitsland, Elsfleth

Mijn 23ste werkdag
Vandaag zijn ze beton komen storten, in de bekisting die we gemaakt hebben voor de ligboxen. De ligboxen worden 15 centimeter hoog en 1,80 lang. Ze hebben het beton er ingegoten via een lange buis, die aan de betonwagen zat. Ik en Albert hebben het beton verdeeld in de bekisting. Ook heb ik een kruiwagen gevuld met beton, omdat we nog schuin stuk bij een deur moesten hebben. Zodat we de mestschuif makkelijker de stal in kunnen rijden. Nadat alle beton in de bekisting zat heeft Albert het mooi vlak gelegd.
Ook is er die dag nog iemand langsgekomen voor de indeling van de ligboxen, want er moet natuurlijk ook nog materiaal besteld worden.
Vandaag hadden we ook bezoek van CRV die kwamen scannen, en heb mee gekeken op het scan apparaat. En hij heeft mij tekst en uitleg gegeven hoe je kan zien of er nu een kieste zit, of dat er een bevruchte vrucht zit.

Mijn 25ste werkdag
Vanaf twee uur smiddags was ik weer alleen op het bedrijf, omdat de oud eigenaar nog iets leuks wou gaan doen met Albert en Atty. Dit was al heel lang geleden afgesproken maar, het kwam er elke keer niet van. Zij zijn naar drie bedrijven gaan kijken. Een planten kwekerij van de broer van de oud eigenaar, naar een melkvee bedrijf hier in de buurt. En nog bij een hele grote kippenboerderij.
Ik heb hier het werk gedaan, en Tanja de avond melkster heeft gemolken.
Maar ik liep langs de droge koeien en zag dat er eentje wilde gaan afkalven, dus heb ik die naar het strohok gebracht. Toen ik dat had gedaan zag ik dat er een koe al af had gekalft die al in het strohok lag. Dus voor dat kalfje heb ik een iglo klaar gemaakt. Wat kalk gestrooid en lekker veel stro erin gedaan. En daarna het kalfje met de kalverentaxi naar de iglo gebracht. Verder heb ik de alle ligboxen van de melkkoeien schoon gemaakt, en het voer aangeschoven. Ik ben rond kwart voor 10 naar bed gegaan, en kort daarna kwamen Albert en Atty thuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bob

opleiding: vakbekwaam medewerker melkveehouderij niveau 3 prinsentuin college Breda

Actief sinds 25 Aug. 2017
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 5679

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2017 - 13 Oktober 2017

buitenlandse stage

Landen bezocht: