4de & 5de werkdag - Reisverslag uit Elsfleth, Duitsland van Bob Dongen - WaarBenJij.nu 4de & 5de werkdag - Reisverslag uit Elsfleth, Duitsland van Bob Dongen - WaarBenJij.nu

4de & 5de werkdag

Door: Bob van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Bob

03 September 2017 | Duitsland, Elsfleth

3. Mijn 4 & 5de werkdag: Rond 12 uur middags zijn Albert en Atty weg gegaan naar Nederland, omdat zij een trouwfeest hadden van vrienden. Ze hebben mij tekst en uitleg gegeven van wat er allemaal gedaan moest worden, ook hadden ze iemand geregeld om met mij mee te melken. En de oud eigenaar kwam zo nu en dan even langs, om te kijken of alles goed verliep. Kortom ik zat alleen op het bedrijf, en had alle verantwoordingen.
Ik heb de kalfjes verzorgt met de iglo’s bij te strooien zodat ze droog liggen, en heb melk gevoerd aan ze. Echter was er een kalfje bij dat aan de diarree zat en erg uitgedroogd was, die heb ik elektrolyten gevoerd in combinatie met melk, zolang Albert en Atty weg waren. Het kalfje is daardoor weer helemaal top fit! Tijdens het melken heb ik ervoor gezorgd dat alle ligboxen weer schoonwaren en ingestrooid met zaagsel, en de put schoongeschoven. Ook heb ik krachtvoerbrok gevoerd aan de betreffende dieren, en nog bij de melkdrinkautomaat gekeken of wel alle kalfjes al wat gedronken hadden. Na het melken moest ik nog het pad naar achter richting de melktank schoonschuiven met de traktor, ivm dat de melktankwagen de melk nog op moest komen halen. Na dat de melktankwagen geweest was, heb ik de stal weer open gezet zodat de koeien naar de nachtweiden konden.
Overigens heb ik avonds nog een rondje door de stal gelopen, om te kijken of alles nog goed ging in de stal.

De volgende ochtend was de medemelker er om 6 uur, en zijn wij gaan melken. Ik moest de koeien eerst nog wel uit de nachtweiden halen. Daarna ben ik tijdens het melken even gaan kijken bij de droge koeien. En ik kwam tot de conclusie dat er een ging afkalven, het afkalven verliep soepel en heb het kalfje apart gelegd in een iglo op het stro. Na het melken heb ik het voer aangeschoven, en de betreffende dieren krachtvoer gevoerd. Daarna ben ik een rondje gaan rijden langs de percelen en de stal waar de overige dieren staan, om de dieren te tellen en krachtvoer / mineralen te voeren.
In de middag had ik vrije tijd, maar ik verveelde mezelf. En ben de veewagen gaan schoonspuiten. Rond 3 uur waren Albert en Atty weer terug, ik heb alless door gesproken wat ik gedaan heb. En dat er een drogekoe had afgekalfd. Ze waren tevreden over hoe ik het bedrijf gerund heb in de tijd dat zij weg waren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bob

opleiding: vakbekwaam medewerker melkveehouderij niveau 3 prinsentuin college Breda

Actief sinds 25 Aug. 2017
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 5696

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2017 - 13 Oktober 2017

buitenlandse stage

Landen bezocht: